PEMIKIRAN SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS
BIODATA SYED MUHAMMAD NAQUIB
AL-ATTAS
Prof.
DR. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, dilahirkan di dibogor, Jawa Barat, pada
tanggal 5 september 1931. Beliau merupakan adik kandung kepada Prof. DR.
Hussein Al-Attas, seorang ilmuwan dan pakar sosiologi di Univeriti Malaya,
Kuala Lumpur. Ayahnya bernama Syed Ali bin Abdullah AL-Attas, sedang ibunya
bernama Syarifah Raguan Al-Idrus, keturunan kerabat raja-raja Sunda Sukapura,
Jawa Barat. Ayahnya berasal dari Tanah Arab (keturunan Hadrami – Arab
hadramaut, Yaman) yang salasilahnya merupakan keturunan ulama dan ahli tasawuf
yang terkenal dari kalangan sayid.
Latar
belakang pendidikan (formal) Prof. DR. Syed Muhammad Naquib Al-Attas
(selanjutnya akan disebut Al-Attas), yang kami ketahui bermula sejak beliau
berusia 5 tahun. Ketika beliau berada di Johor Baru, tinggal bersama dan di
bawah didikan saudara ayahnya Encik Ahmad, kemudian dengan Ibu Azizah hingga
perang dunia kedua meletus.
Pada
tahun 1936-1941, ia belajar di Ngee Neng English Premary Schoool di Johor Baru.
Pada zaman Penjajahan Jepun, beliau kembali ke Jawa Barat dan menetap di sana
selama 4 tahun. Ia belajar agama dan bahasa Arab Di Madrasah Al-Urwatul Wutsqa
di Sukabumi, Jawa Barat Pada tahun 1942-1945. Tahun 1946 ia kemabali lagi ke
Johor Baru dan tinggal bersama saudara ayahnya Engku Abdul Aziz (menteri besar
Johor waktu itu), lalu dengan Datuk Onn yang kemudian juga menjadi Menteri
Besar Johor (Dato Onn merupakan Presiden UMNO pertama). \
Pada
tahun 1946, Al-Attas melanjutkan pelajaran di Bukit Zahrah School dan
seterusnya di English College Johor Baru tahun 1946-1949. Kemudian, beliau
menyertai angkatan tentera (1952-1955) sehingga pangkat Letnan. Namun, kerana
kurang berminat akhirnya beliau keluar dari tentera dan melanjutkan kuliah di
University Malaya tahun 1957-1959, seterusnya melanjutkan pelajarannya di Mc
Gill University, Montreal, Kanada, dan mendapat gelar M. A. Tidak lama
kemudian, beliau melanjutkan lagi pada program pascasarjana di University of
London tahun 1963-1964 hingga mendapat gelar Ph. D.
PEMIKIRAN
SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS
Sebagai
seorang pendukung aliran tradisionalisme, al-Attas jelas berpegang kepada
tradisi sufi yang mengakar dari sejak al-Junayd
dan al-Ghazzali sehingga Hamzah
Fansuri dan al-Raniri . Membaca pemikiran Sufi al-Attas, dapat
dipastikan bahawa tradisi Sufi yang beliau fahami tidak sama dengan tasawwuf
yang difahami oleh masyarakat pada hari ini.
Bagi al-Attas, tasawwuf adalah amalan Shari‘ah
dalam maqam iÍsan. Namun demikian
al-Attas menggariskan perbezaan di antara pseudo-sufi, sufi yang jahil dan sufi
cendekiawan. Beliau menyelar sebagian penulis yang memukul rata tasawwuf,
kerana tasawwuf dan sufisme selalu disalahfahami. Baginya ajaran para
pseudo-sufi, seperti para sofis (sufasta’iyyah) dan kelompok wujudiyyah itu
bukan sufi yang sebenar. Begitu juga kelompok sufi yang jahil. Sufi yang benar,
bagi al-Attas, mengakui bahawa agama terdiri daripada aspek-aspek yang mapan
seperti Syari‘ah dan yang kabur (hakikat). Yang kabur didasarkan pada kebenaran
yang jelas daripada aspek-aspek yang mapan.
Mengenai
epistemologi Islam, khususnya definisi ilmu dalam worldview Islam, al-Attas
menjelaskan bahawa mendefinisikan ilmu secara hadd adalah mustahil, ilmu hanya
dapat didefinisikan dengan tepat secara rasm deskriptif . Dalam hal ini, beliau
mengetengahkan definisi yang diberikan oleh al-Tahanawi dan al-Jurjani dan
menolak pandangan ulama lain yang menggunakan pendekatan hadd dalam
pendefinisian mereka. Bagi al-Attas ilmu adalah kepercayaan yang benar iaitu keyakinan, ia adalah satu aspek
daripada keupayaan spiritual manusia. Oleh itu, ilmu adalah iman dan kebenaran
kerana ia melibatkan penegasan spiritual dan pengesahan fizik. Lebih menarik
lagi beliau mengatakan Ilmu adalah kesatuan antara orang yang mengetahui dengan
makna. Kesatuan ini hanya dapat berlaku apabila seseorang yang memiliki potensi
juga memiliki persiapan intelektual dan spiritual. Maka dari itu, atas dasar
bahawa ilmu adalah pemberian Allah kepada sesiapa yang dipilih-Nya, walaupun
ramai manusia yang berpotensi tetapi sedikit yang dianugerahkan ilmu yang
betul.
Atas
premis bahawa ilmu itu datang daripada Allah s.w.t. dan diperoleh jiwa yang
kreatif, beliau membahagikan pencapaian dan pendefinisian ilmu secara
deskriptif ke dalam dua bahagian.
Pertama, sebagai sesuatu yang berasal
daripada Allah s.w.t., dapat dikatakan bahawa ilmu itu adalah tibanya makna
sesuatu objek ilmu ke dalam jiwa pencari ilmu. Kedua, sebagai sesuatu yang
diterima oleh jiwa yang aktif dan kreatif, ilmu dapat diberikan sebagai tibanya
jiwa pada makna sesuatu objek ilmu.
Definisi
ilmu seperti yang diungkapkan oleh al-Attas di atas, memberikan kita gambaran
yang jelas bahawa pencarian ilmu bukan sekedar pengumpulan maklumat dan fakta.
Apa yang penting adalah kefahaman dan kesedaran yang dicapai oleh jiwa atau
hati nurani seseorang. Sehingga ilmu yang diperolehinya dapat memberi manfaat
kepadanya supaya menjadi pelita yang menerangi kehidupannya. Dengan memahami
hakikat ilmu seperti ini maka akan terungkailah kemusykilan mengenai wujudnya
segolongan pemegang ijazah yang tinggi hatta dalam pengajian Islam tetapi tidak
membawanya kepada hidayah dan jalan yang
lurus. Masyarakat memandang golongan ini sebagai ilmuwan, tetapi pada hakikatnya
mereka tidak lebih dari sekedar pengumpul maklumat
.
Ulasan mengenai Syed Muhammad Naquib Al-Attas
Saya
berpendapat bahawa syed Muhammad Naquib Al-Attas merupakan seorang pemikir
islam yang sering menggunakan ketajaman pemikirannya bagi menyelesaikan
permasalahan yang berlaku dalam kalangan masyarakat islam yang berpunca dari pelbagai
aspek. Syed Muhammad Naquib Al-Attas telah memberikan sumbangan
besar dalam pemikiran Islam kontemporari dan pendidikan Islam amat banyak. Hal
ini amat jelas dengan dengan ilmu dan pandangan beliau dengan ilmu-ilmu yang
diperkenalkan. Idea dan pandangan beliau sering menjadi rujukan bukan saja oleh
golongan mahasiswa tetapi juga oleh sebahagian besar para pakar dan cendekiawan
pada hari ini.
Ketokohan al-Attas ini, bukan sekadar
disebabkan oleh kelangkaan titel Ph.D. yang diperolehinya pada tahun 1960an
dari SOAS, Universiti London, tetapi ketokohan beliau sebenarnya adalah
disebabkan oleh kemantapan pemikiran beliau dan pengalaman luas dalam dunia
akademik dan intelektual. Al-Attas dikenali sebagai pemikir yang lantang
memperjuangkan perlunya penggunaan istilah yang tepat. Ini kerana penggunaan
istilah yang salah sangat berpengaruh kepada minda masyarakat. Lebih dari itu,
al-Attas juga dikenal dengan pandangan-pandangan kritis beliau untuk
memperbetulkan pemahaman umat Islam terhadap konsep-konsep penting dalam Islam.
No comments:
Post a Comment